Vi har nu en egen YouTubekanal.
Vi i Norsjöbygdens Berättaförenings styrelse befinner oss fortfarande på lärlingsstadiet när det kommer till digital teknikhantering. Här kan ni se den första filmen som vi tog med vår digitala filmkamera.
Det är Erik Grahn som på sitt oefterhärmliga sätt diktar på sitt (och vårt) eget språk - Norsjöbondskan.
Vi kommer förhoppningsvis att bli skickligare att hantera både kamera och dator framöver, och vår önskan att sprida vårt språk övervinner rädslan för att betraktas som amatörer.
Med anledning av Torgny Lindgrens bortgång länkar vi till hans berättelse om Belsassars gästabud på ren norsjöbondska. Han berättade den bl.a på evenemanget Broarna Runt i Rengård 1991, och vid andra tillfällen hemmavid.
Torgny Lindgren i Rengård 1991
Foto NV.
Trollen i Fagertjälen.
Berättelser samlade av G. E.
Lundberg m. fl.
Upptecknade av Emmy
Hedström 1936.
Omkring1850 flyttade bröderna
Per Andersson-Lundgren och Anders Andersson-Lundgren från Kattisträsk till
Fagertjälen, där de köpt ett nybruk.
Nybruket hade till dess hört
till Frautjälens ägor och säljare var den s. k. ”Tjöl-Zakri”.
Per A:son-Lundgren bosatte
sig med sin familj i den å nybruket uppförda gården. Bostaden var uppförd ett
litet stycke sydöst om Ant. Larssons nu ägandes gård. Den är nu för länge sedan
riven, men stor del av gårdens uthus är kvar.
Anders A:son –Lundgren byggde
ny gård ”väst lida”. Även denna gård är riven och ny gård är uppförd, där nu
Karlssons bo.
Det är egentligen Per A:son Lundgrens familj,
som är av intresse i denna skildring. Det, som berättas här blir egentligen en
slags kulturhistoria från 1800-talets senare del.
Per A:son Lundgren och hans
hustru Anna-Greta hade 10 barn:
Anders,
August,
Maja-Lisa,
Amanda,
Herman,
Karin,
Klara,
Matilda,
Karl och David.
Huru hela denna barnaskara
artade sig är ej bekant, men några framstående dygdemönster kunde man väl ej
vänta från ett hem, där dans, kortspel och dryckenskap utövades varje helg.
Något anmärkningsvärt är ej berättat om de
övriga barnen, men Maja-Lisa och Amanda voro med om så pass egenartade
tilldragelser, att dessa förtjänar att räddas ur glömskan.
År 1862, då de båda flickorna
voro i 15 resp. 17 års åldern, leddes deras steg en dag till en stor sten norr
om gården. (Denna sten blev sedan kallad ”trollstenen”).
Helt oförmodat fingo de se en
stor, grann, rödmålad bondgård. Av bondmoran blevo de båda flickorna inbjudna i
huset. Där var snyggt och propert och mat dukades fram på bordet. Det var
enligt flickornas utsago de allra läckraste rätter som dukades fram.
Ehuru ingen egentlig
gudsfruktan praktiserade i flickornas hem, hade de dock, som sed var, lärt sig bordsbön,
varför de, då de bjödos att äta, först knäppte sina händer och läste den
sedvanliga bönen.
I detsamma förvandlades bordets läckra
rätter till de mest motbjudande saker. Grodor, maskar, ormar, och andra
otrevliga djur krälande om varandra och flickorna rusade förskräckta upp från
bordet, varpå de blevo utkastade ur den granna stugan.
När de kommo till verkligheten
från denna trollvisit, sutto de båda två vid nämda trollsten.
Efter denna första ”trolltagning” hände det att flickorna åtskilliga gånger försvunno utan att lämna
minsta spår efter sig. Särskilt den äldsta flickan Maja-Lisa var hårt ansatt av
trollen. Hon berättade hur hon sett trollfamiljen och all deras egendom. De
hade 10 kor, flera får och även några getter.
Kornas namn brukade Maja-Lisa
räkna upp, men berättaren (nämdeman J.
A. Almqvist ) kunde ej minnas mer än fyra av ko namnen. Det var a´ Driit,
a´drät, a´Ankerdam å a´Säl.
Maja-Lisa blev mycket
förändrad efter sin ”trolltagning”. Ofta ropade hon : ”Nu ser jag trollen”,
varefter hon föll i vanmakt och blev alldeles styv i kroppen. Hennes föräldrar
hade en gång kallat till sitt hem den s. k. Vormsele Jankern. Det var en ”klok
gubbe”, som botade sjuka och sysslade med okulta ting. Flickan troddes väl ha
fått något kraftigt intryck av denne man, varför hon en gång yttrade: Då jag
faller i vanmakt, ska ni ropa i mitt öra: Janken kommer; Då går det över.
Försök gjordes att på olika
sätt väcka henne ur vanmakt och det kunde också hända att det ibland lyckades.
Emellertid var det så pass
svårt med flickornas sjukdom, eller besatthet, att föräldrarna försökte sig på
både det och andra för deras återställande.
Kyrkoherde Solander, som var
kyrkoherde i Norsjö församling, blev en gång ombedd att resa till Fagertjälen
och besöka flickorna. En andens man troddes väl kunna få bukt med det onda, vad
det nu var. Båda flickorna voro dock alldeles otillgängliga för kyrkoherde
Solanders nit.
I stället fingo flickorna en
rolig stund genom att åse trollens artighet och tjänstaktighet vid serveringen
av våfflor och kaffe, som mor i huset ordnade till för prästen, påstod
flickorna.
Då kyrkoherde Solander satte
sig i ”kibbiken” för att anträda hemresan sågo flickorna hur små rödklädda
troll skrattande sutto runt kring släden och bakpå kuskbocken. De syntes endast
ha roligt åt kyrkoherdens besök.
Ingen annan än flickorna var
vittne till denna sen. Som det ofta hände, att flickorna försvunno, brukade en
och annan person vaka över dem nattetid, ty det var helst denna tid på dygnet
de försvunno.
Det hände dock, att man trots
denna bevakning kunde hitta sängen tom och den äldre av flickorna Maja-Lisa
försvunnen. Det hände dock att båda försvunno. Som inga spår syntes även om det
var nysnö var det omöjligt söka rätt på de försvunna.
På morgonen återkommo de och
då var det spår från trollstenen eller från ett stenröse i närheten av gården.
Olov Nilsson i Stensliden
blev en gång ombedd att vaka över flickorna. Den natten sovo de lugnt och
stilla, men vid 4-tiden på morgonen fick Olov Nilsson i Stensliden i fullt
vaket tillstånd höra musik från verktygshyllan i köket. Det var livlig och
vacker musik, men ljudet liknade, att det spelades på en gammeldags tonlåda.
Ett annat ”trollminne,”som
Olov Nilsson berättat efter en annan sagesman, var, att en av flickorna en gång
skulle tvätta sig. Därvid blevo plötsligt både flickan och tvättfatet i ett huj
kastade över golvet. Bägge flickorna sågo hur trollen kommo fram och drucko upp
det spillda vattnet. De övriga i rummet sågo att vattnet försvann.
En orolig båtresa.
Maja-Lisa hade en tid vårdats
i Frautjälen, men var där mycket svårhanterlig .Tidvis stormig.
I Skellefteå verkade denna
tid en framstående prästman vid namn Norrman. Han hade rykte om sig att vara en
verklig andens man. Det beslöts nu, att då ej k. h. Solanders besök gjorde
åsyftad verkan skulle man kalla denne gudfruktige präst till flickornas hem.
Detta skedde sommaren 1863.
Olov Nilsson i Stensliden blev ombedd att skjutsa prästen.
Maja-Lisa skulle därför hem
till Fagertjälen och resan anträddes i båt över Lidsträsket.
Ett närvarande vittne (Brita
Kullenberg) berättade, att Maja-Lisa vid detta tillfälle var så orolig, att
flera fick hjälpas åt med att hålla henne. Hon tycktes ha ett stort sällskap
hon umgicks med, som ej de andra sågo. Helt hastigt ryckte hon loss ena handen
och sträckte ut den liksom för att mottaga någonting från någon. Därefter förde
hon handen till munnen och sade , att nu fick hon nånting riktigt gott, varvid
hon började smacka och tugga och tycktes stå i livlig kontakt med sitt – för de
andra i sällskapet osynlige umgänge.
Ändamålet med hennes resa tycktes hon
klart förstå. Det var för att de hade en präst i hemmet.
________________
Midsommardagen 1863 var det utlyst ”möte” i
Per A:son Lundgrens hem i Fagertjälen.
Alla visste vem som skulle
predika där. Olov Nilsson i Stensliden hade nyss kommit hem med pastor Norrman
från Skellefteå. De båda flickorna hos Per Andersson kände på sig att något
ovanligt var i görningen. Maja-Lisa var mycket orolig . Även Amanda visade
tecken till oro. Man enades om att två manhaftiga karlar för vardera flickan
skulle svara för stillheten.
Så kom prästen. Folket var samlat,
allt vad som kök och kammare kunde rymma. Det låg spänning och oro i luften.
Berättaren – J. O. Almqvist – omtalar att
detta möte hade en sådan karaktär, att intrycken står livligt för hans minne,
oaktat han då endast var en liten parvel.
Pastor Norrman, vars imponerande gestalt
ingav vördnad och respekt, började mötet med en psalm: ”Hit, o Jesu, samloms vi
att ditt helga ord få höra.” etc.
Hans kraftiga sång och mäktiga ande tycktes
gripa flickorna, men ej så att de blevo lugna, utan i stället fullkomligt
rasande. De började tugga läppar och tunga, så att personer skyndade till och
stucko skedskaft mellan deras tänder för att förhindra detta.
De män som sutto på var sin sida av
flickorna, hade en hård kamp för att hålla dem något så när stilla. Sedan de om
en stund lugnat sig fortsatte mötet. Berättare förtäljer, att alla voro djupt
gripna. Man hade liksom på känn, här stredo mörkret och ljusets makter om
själarna.
Pastor Norrman talade sedan enskilt med
flickorna och troligt är att han även enligt bibelns ord sökte lösa dem från
den ondes makt.
Flickorna blevo från denna tid lugnare och
den yngre systern blev efter någon tid fullkomligt återställd. Hon gifte sig
sedan och blev bosatt i Långdahl i Skellefteå församling.
Maja-Lisa fick fortfarande då och då
vanmaktsanfall. Då hon med åren blev mer och mer
Besvärad av blindhet, var det
rätt svårt för föräldrarna angående hennes vård.
Blindheten var dock en åkomma som ej får
föras på troll-tagningens konto. Långt förut hade det visat sig att hon led av
nattblindhet ( eller starrblindhet). Som det i allmänhet sker vid denna
ögonsjukdom, förvärrades det onda och hon blev till sist alldeles blind.
Maja-Lisa föräldrar hade under åren lopp
satt sig i så stor skuld till firman A. Markstedt i Skellefteå att de slutligen
för skuld måste gå från gård och grund (år 1868).
Per A-son Lundgren redde sig då ett torp med
nödtorftig bostad i närheten av Frautjälen vid Braxenträsket. Där fingo nu de
båda gamla jämte Maja-Lisa ett hem.
Torpet kallades av folkhumorn ”Fattas”, därför att allting fattades för
bosittarna där.
Per Anderssons bror, Anders
Andersson-Lundgren måste och av samma skäl som brodern lämna sitt hemman i
Fagertjälen. Varthän han flyttade är obekant.
Markstedts ägde nu hela Fagertjälen och
sådde och skördade där i två år, varefter Anders Larsson från Maurliden bytte
sig till Fagertjälen.
(Här må nämnas att Maurliden var ett mäktigt
skogshemman och bytet var därför ur ekonomisk synpunkt en dålig affär för
Anders Larsson. Hans efterkommande prisar därför ej sin stamfaders
handlingssätt. Ursäktlig är denna därför, att Anders Larsson flyttade till Fagertjälen
1870. Han var en god och gudfruktig man, som fostrade sina barn i fromma seder.
I och med Anders Larssons inflyttande i Fagertjälen försvunno trollen för
alltid därifrån. Deras flyttning
bevaras i folktron så: En person mötte tidig morgonstund en hel familj av dessa
individer på flyttning nol över.
Personen i fråga sade till trollgumman, då
han såg deras myckna egendom: ”Det var mycke rikedom det här.” Härtill svarade
trollmoran: Inte är jag rik, men syster min, som bor i Storklinten, är så rik
så hon har gullspång över träsket”. En annan vision av trollens flyttning från
Fagertjälen lyder så: En bonde från
Medle, som hette Jonke, brukade sälja potatis, varför han kallades
”Potat-Jonk”. På en resa efter gamla landsvägen träffade han ett stort
resesällskap ”ovanför” Pjäsörn. Resenärerna voro snyggt klädda
och såg förnäma ut.
På Jonkes fråga varifrån och
varthän? Svarade de att de flyttade från Fagertjälen och skulle nu flytta till
Ol-Ersa-berget söder om Mensträsk.
Potat-Jonke, som var en kraftig karl, försökte sig nu med att brottas
med trollkarlarna. Först sedan han efter brottningen fortsatte sin resa , fick
han se att hans kläder voro sönderrivna.
(Trollen berättade för Jonke att de ”dåliga
grannar” som kommit till Fagertjälen, voro orsak till flyttningen).
Maja-Lisas senare öden.
Vi ha förut berätta, hur
Maja-Lisas föräldrar flyttat till torpet ”Fattas” och hur Maja-Lisa var dem
följaktlig dit. Eftersom föräldrarnas ålder och fattigdom gjorde det svårt att
kunna ge Maja-Lisa lämplig vård, beslöts av fattigvårdsstyrelsen att hon –
Maja- Lisa- skulle få flytt till klockarn m. m. K. O. Liden´ för att där erhålla lämplig vård. Men även
där plågades hon av vanmaktsanfallen. Vid dylika tillfällen syntes det som ”klockarfar” hade största förmågan att
återkalla henne till medvetande.
Det berättas, att sedan
Maja-Lisa en tid varit i Norsjö skulle Anders Markstedt i Brännland ta henne
som inackordering.
Enligt denna tids sed
utackorderades kommunens skyddslingar till den lägstbjudande. Denne Markstedt
hade lägsta budet för Maja-Lisa, varför han skulle taga henne till sitt hem för
vård.
Maja-Lisas vistelse i Brännland blev dock av
kort varaktighet. Hon fick ett vanmaktsanfall som ej syntes vilja upphöra.
Markstedt hade ingen annan utväg än att skyndsamt resa med henne till klockarns
i Norsjö. Även denna gång lyckades klockarfar väcka henne ur vanmakten (genom
att kraftigt böja ihop armarna och ruska till överkroppen).
Efter denna tilldragelse blev
det aldrig fråga om att Maja-Lisa besökt trollen.
De - trollen nämligen – hade
flyttat från Fagertjälen till Ol - Ersberget i Mensträsk - trakten.
Då Anna-Greta ”Smait” en dag var ute och vallade korna uppehöll hon
sig vid en tjärn belägen mellan Maurliden och Mensträsk. Där träffade hon då
plötsligt Maja-Lisa i sällskap med trollen. Huruvida Anna - Greta Smait då samtalade med Maja-Lisa är
obekant.
En tid därefter var det kyrkhelg i Norsjö.
Den s. k. Stampstina gick i sällskap med Maja-Lisa på väg till kyrkan, varvid
de båda gingo förbi den förut omtalade Anna-Greta Smait.
( Hon var från Mensträsk).
Fastän de ej tilltalade varandra , yttrade Maja-Lisa : ”Jasså är Smait
–Anna-Greta ute i dag”. Hennes sällskap förvånades över att Mala-Lisa
igenkände, då hon var blind och de ej tilltalat varandra. Deras bekantskap
härledde sig från Maja-Lisas trollbesök vid skogstjärnen.
Maja-Lisa brukade ibland
berätta om sina underliga upplevelser. Hon var själv övertygad om att hon var
trolltagen.
Emellertid blev hon på
ålderns dagar en avgjord, frälst och lycklig kristen. Vanmaktsanfallen upphörde
därefter. Maja-Lisas största glädje blev nu att få sitta i missionshuset och
uppbyggas av guds ord. Med ett lyckligt ansiksuttryck åhörde hon förkunnelsen
om den frälsare, som kan fullkomligt frälsa människors barn ifrån ondo.
År 1908 slutade Maja-Lisa
Lundgrens tragiska liv.
Här får tillämpas dessa ord:
”Bärande är tron, att detta liv är blott en övergång till det eviga och rätta,
fritt från uselhet och tvång”. För Maja-Lisa var denna sak klar och viss.. Hon
var frälst från det ondas makt för evigt.
Tillägg.
Under den tid Maja-Lisa
vistades hos klockar Lidens i Norsjö – nära 25 år – utförde hon
ladugårdsarbetet där till sitt husbondefolks belåtenhet. Trots blindheten blev
arbetet med kreaturens vård en sådan vana att hon i detta ej stod efter seende
personer. Det var säkert också en välsignelse för henne att få nyttja tiden på
detta sätt.
Historier om trollen i Fagertjälen.
När Per Anderssons hustru en gång kokade
gröt, sågo de besatta flickorna, att trollmoran satte sin grötgryta bredvid
hennes.. Då mor i huset öste mjöl i grytan föll hälften i trollmorans gryta,
varför även hon fick sig en stadig kornmjölsgröt. Flickorna sågo detta så
tydligt att de förundrade sig över moderns okunnighet härom. ( Berättare Brita
Kullerberg.)
Per Andersson Lundgrens pigor
Marta Lundqvist och Eva Greta Nilsson (Senare bekant som ”Finnlidmor”)
berättade: Husbondefolkets sängplats var i köket. Pigorna lågo i kammarn.
Marta, som var äldre, brukade stiga upp först på morgnarna, tända eld och koka
kaffe.
En morgon sade hon till sin
kamrat Eva: ” Stig opp i marjanom du, få sej om hund-halen dänna kom fram. I
jär sä lais sej han spreint där i halvmörkren vår enda marja.”
Det var nämligen så att det
ej fanns någon hund på gården.
Pigan förstod nog, att det
var onaturligt med morgonbesökaren, i all synnerhet som hunden efter
inspetionsrundan försvann i husmoderns vid sängstolpen upphängda kjol. Ej
underligt att den bastanta pigan blev irriterad vid dessa upprepade besök.
Den yngre pigan, Eva, som vid vuxen ålder blev ladugårdspiga
hos Per Anderssons, berättade hur hon en del morgnar kunde finna korna lösa ur
sina bindslen. En del kor voro placerade i kalv-eller fårkättarna, varvid ingen
grind var –öppnad eller uppriven. Det såg ut som om korna blivit lyftade över
kättbalken eller grinden.
Samma berättare hörde ett
slags pinglande som av små pinglor från taklisten inne i köket. Om man stannade
i arbetet för att lyssna, blev det alldeles tyst, men om ingen brydde sig om
musiken, fortsatte den.
Anna-Lovisa berättar.
En bonde från Medle förlorade
en sommar sin häst från betet. Som hästen var köpt i Norsjö, förstod bonden att
hästen ”trått” åt det hållet varför han begav sig dit för att söka sin häst.
I Pjäsörn fick han veta att
hästen varit synlig i Fagertjälntrakten. Då bonden kom dit, gick han in i den
första gård han fick se och fick där bekräftelse på att hans häst fanns i
närheten jämte några andra. Han bad därefter att få köpa sig mat, men detta
vägrades. Moran upplyste dock resenären att han i nästa gård säkert skulle få
köpa mat.
När han kom in i nästa gård, fick han till
sin förskräckelse se, att där var samma husmor som i förra gården. Vid hans
anmärkning härom, tycktes gårdsfolket ta detta så illa upp, att han nekades mat.
Han hittade emellertid sin häst på det
angivna stället, men den bondgård, där han först gick in, var försvunnen. Det
var således en trollgård.
Karl Berglund i Stensliden, som var i sin
krafts dagar den tid, då trollen huserade i Fagertjälen , berättade: ” Jag
försökte kroppsligen bestraffa trollen och frågade därför flickorna, var
trollen vistades. När flickorna utpekade platsen, tog jag en stadig stör och
slog med denna kraftigt vid det anvisade stället. Enligt flickornas utsago hade
denna luftmanöver ingen betydelse. Därefter försöktes med målskjutning, men
blykulorna voro ej effektiva.
Berglund gjorde därefter en
kula av silvermynt och siktade på den anvisade platsen. Trollen, som upplyste
flickorna om, att en trollkarl därav blev sårad i ett ben, klagade samtidigt
över Berglunds bristande tro på trolldom, varför de ej voro i stånd att straffa
honom för hans djärva tilltag.
Som i det föregående är nämnt, var Maja-Lisa
inackorderad i klockargården. Det uppdagades, att Maja-Lisa ställt så till att
hon skulle bli mor.
Under denna väntans tid fick hon flytta
tillbaka till sina föräldrar. Vanmakten släppte emellertid ej, oaktat hon bar
på ett nytt liv.
Det hade visat sig, att klockafars stadiga
röst och kraftiga armar kunde väcka henne till medvetande. I hemmet var det
däremot svårt att väcka henne ur vanmakten. Vid ett sådant tillfälle, då
Maja-Lisa i flera dagar legat i detta sjukliga tillstånd, beslöts att Karl
Lundgren i Pjäsörn skyndsammerligen
skulle skjutsa henne till klockarns i Norsjö, för att hon om möjligt
skulle befrias från vanmaktsandan. Lundgren hade en stor svart häst, som tog
backarna lika fort som en modern bil. Maja-Lisa bäddades på flaket i
Anders-Jaksas kärra. I den låg hon utsträckt som en stålfjäder på bräder under
sitsen.
Så bar det iväg i rasande fart. Kärran
skakade så att Lundgren tyckte, att
Maja-Lisa skulle ha vaknat, om än hon varit död. Hennes stelhet försvann först, när klockarfar
tilltalade henne och ruskade liv i hennes stela kropp. Sedan Maja-Lisa fött
barnet återvände hon för alltid till klockargården, där hon, som förut nämnts, skötte
ladugården till sitt husbond-folks belåtenhet.
Hennes barn- en flicka - lever
ännu och torde vara i 50-års åldern. Hon är mindre försigkommen och
soknen har delvis dragit försorg om henne.
Hennes vistelseort har delvis
varit Bjurträsket och dels hos Karl Berglund i Svansele.
Maja-Lisas nattvardsgång m. m.
Åren 1866 – 67 läste
Maja-Lisa skriftläsning. Det gick lugnt och bra tills sista söndagen. Då
vägrade hon gå in i kyrkan och måste därför med våld införas. I kyrkbänken fick man även fasthålla
henne, då hon var mycket orolig ”blåste och stånkade” och hade ibland fötterna
på bänkändan. Följande söndag vid nattvardsfirandet spottade hon ut
nattvardsbrödet.
(Denna händelse berättad av Sara Kajsa
Lindqvist i Örträsk som var född 1847).
Mor Hällgren i Frautjälen
berättade en händelse, som hon själv bevittnat. Maja-Lisa och hennes mor skulle
bevista en storhelg i Norsjö. Det var troligen en missionsmöteshelg.
Komna inom kyrkdörren gjorde
Maja-Lisa absolut motstånd och kunde inte förmås att gå vidare. Den framstående
gudsmannen Zakarias Lindmark var vid
detta tillfälle i kyrkan.
Han gick fram till flickan,
tog henne vid handen och ledde henne utan motstånd till en av de främsta
bänkarna i kyrkan.Vid denne gudsmans sida blev hon fullkomligt lugn.
För många år sedan, sutto tre ungdomar och
samtalade om okulta ting. En av dem ville framhålla, att man ej så tvärt skulle
nonchalera äldres utsago om troll och oknött. Härpå fick han det genmälet av
sin bror:” Jag riktigt skäms över att du som lever i denna upplysta tid, skall
tro på dylik skrock. Nej det är bara nonsens och inbillning alltihop.” Den
tredje i sällskapet, som suttit tyst och åhört diskuterandet, sade då: Min mor
talar sanning och hon är en gudfruktig kvinna. Hennes hem var beläget i
Fagertjälen. Då hon berättar om de s. k. fagertjöltrollen och om Maja-Lisa Lundgrens upplevelser, måste
man, om man vill eller inte,
Förstå att det finns mycket
mellan himmel och jord, som vi ej kunna förklara. Jag vill därför inte förneka
det övernaturliga, även om det uppträder i mindre tilltalande former. Den som
yttrade dessa ord var folkskolläraren Frans Lundström från Norsjö, son till
riksdagsman J. A. Lundström.
Slut.
Berättelse från 50-talet av Eskil Gimerus
Som jag alltid ”känt
för” att lyssna till äldre som berättar om hur det var förr, ”tog jag chansen”
när jag på femtiotalet, träffade Per-Anton Persson från Kvavisträsk, född år
1876, vilket kändes länge sedan. I vårt samtal berättade Per-Anton följande
händelse:
Det var Per-Anton som blev utsedd till
”Getare” (Vakta djuren ute i skogen”). Per-Anton var liten och späd, men var
beredd att ge vad han hade i detta förtroendeuppdrag.
Dagarna gick med
ständigt kutande runt hjorden och med björnstuten skulle han hålla vilddjuren
borta, problemet var att få fram luft tillräckligt. Nu var inte vilddjuren
problemet. Problemet var Tjärnbergarnas ”stamtjur”. En jättestor tjur, som
alltid kom farande in bland korna. Per-Anton gjorde ett försök att skrämma bort
vidundret. Resultatet blev en saftig stöt uppföljd med flera slag med
frambenen. Per-Anton var blåslagen men lycklig när han levande kom undan. Trots
all försiktighet kom Per-Anton ut för tjuren med samma resultat än en gång.
Tjärnbergstjuren blev
mardrömmen som började uppträda i riktiga drömmen, varför tankarna ofta rörde
något sätt att få bort tjuren.
Så en dag, ställde
ödet till med tidernas chans. Dom höll till vid ”Frangsträskets” utlopp. Här
fanns ett damm och på övre sidan en urgrävd fyrkant på fem gånger fem meter med
tvära kanter, där vattnet var riktigt djupt.
Nu såg Per-Anton
sin chans. Han gick fram i närheten av tjuren som helt enligt beräkning började
sikta in sig på Per-Anton och följde efter fram mot dammen. Farten ökade och
framme vid dammen blev det bara en kort stund Per-Anton stannade till vi
kanten, tills han hoppade till sidan och med ett väldans plums dök tjuren i
dammen.
Per-Anton var nu
kort sagt lycklig. Han kunde inte komma på något att gruva för och tjuren borde
ju minnas att man inte kunde fara fram hur som helst.
Det blev tyvärr bara några dagar innan han
blev tillfrågad om han sett Tjärnbergstjuren som man saknade.
Den hemska sanningen
gick nu upp för Per-Anton. Tjuren kunde ju inte komma upp från dammen utan
drunknade.
Jag är åttiosex år,
säger Per-Anton, men än mår jag inte riktig bra när jag tänker på
Tjärnbergstjuren. Jag tror jag mått bättre om jag bekänt min hämnd, men så blev
det inte.
Vi har nu en egen YouTubekanal.
Vi i Norsjöbygdens Berättaförenings styrelse befinner oss fortfarande på lärlingsstadiet när det kommer till digital teknikhantering. Här kan ni se den första filmen som vi tog med vår digitala filmkamera.
Det är Erik Grahn som på sitt oefterhärmliga sätt diktar på sitt (och vårt) eget språk - Norsjöbondskan.
Vi kommer förhoppningsvis att bli skickligare att hantera både kamera och dator framöver, och vår önskan att sprida vårt språk övervinner rädslan för att betraktas som amatörer.
Det är Erik Grahn som på sitt oefterhärmliga sätt diktar på sitt (och vårt) eget språk - Norsjöbondskan.
Med anledning av Torgny Lindgrens bortgång länkar vi till hans berättelse om Belsassars gästabud på ren norsjöbondska. Han berättade den bl.a på evenemanget Broarna Runt i Rengård 1991, och vid andra tillfällen hemmavid.
Torgny Lindgren i Rengård 1991
Foto NV.Berättelse från 50-talet av Eskil Gimerus
Som jag alltid ”känt
för” att lyssna till äldre som berättar om hur det var förr, ”tog jag chansen”
när jag på femtiotalet, träffade Per-Anton Persson från Kvavisträsk, född år
1876, vilket kändes länge sedan. I vårt samtal berättade Per-Anton följande
händelse:
Det var Per-Anton som blev utsedd till
”Getare” (Vakta djuren ute i skogen”). Per-Anton var liten och späd, men var
beredd att ge vad han hade i detta förtroendeuppdrag.
Dagarna gick med
ständigt kutande runt hjorden och med björnstuten skulle han hålla vilddjuren
borta, problemet var att få fram luft tillräckligt. Nu var inte vilddjuren
problemet. Problemet var Tjärnbergarnas ”stamtjur”. En jättestor tjur, som
alltid kom farande in bland korna. Per-Anton gjorde ett försök att skrämma bort
vidundret. Resultatet blev en saftig stöt uppföljd med flera slag med
frambenen. Per-Anton var blåslagen men lycklig när han levande kom undan. Trots
all försiktighet kom Per-Anton ut för tjuren med samma resultat än en gång.
Tjärnbergstjuren blev
mardrömmen som började uppträda i riktiga drömmen, varför tankarna ofta rörde
något sätt att få bort tjuren.
Så en dag, ställde
ödet till med tidernas chans. Dom höll till vid ”Frangsträskets” utlopp. Här
fanns ett damm och på övre sidan en urgrävd fyrkant på fem gånger fem meter med
tvära kanter, där vattnet var riktigt djupt.
Nu såg Per-Anton
sin chans. Han gick fram i närheten av tjuren som helt enligt beräkning började
sikta in sig på Per-Anton och följde efter fram mot dammen. Farten ökade och
framme vid dammen blev det bara en kort stund Per-Anton stannade till vi
kanten, tills han hoppade till sidan och med ett väldans plums dök tjuren i
dammen.
Per-Anton var nu
kort sagt lycklig. Han kunde inte komma på något att gruva för och tjuren borde
ju minnas att man inte kunde fara fram hur som helst.
Det blev tyvärr bara några dagar innan han blev tillfrågad om han sett Tjärnbergstjuren som man saknade.
Det blev tyvärr bara några dagar innan han blev tillfrågad om han sett Tjärnbergstjuren som man saknade.
Den hemska sanningen
gick nu upp för Per-Anton. Tjuren kunde ju inte komma upp från dammen utan
drunknade.
Jag är åttiosex år,
säger Per-Anton, men än mår jag inte riktig bra när jag tänker på
Tjärnbergstjuren. Jag tror jag mått bättre om jag bekänt min hämnd, men så blev
det inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar